Guy Nader & Maria Campos: Keď sa deväť tiel spojí do jedného organizmu
Rozhovor s autormi inscenácie Natural Order of Things
Ako sa deväť tiel môže premeniť na jeden organizmus a čo znamená skúmať čas prostredníctvom pohybu? O svojej tvorbe hovorili Guy Nader a Maria Campos v rozhovore s Miroslavou Kovářovou, umeleckou riaditeľkou festivalu Bratislava v pohybe. Slovenskému publiku sa predstavia choreografiou The Natural Order of Things 6. októbra 2025 v Slovenskom národnom divadle.
Miroslava Kovářová (MK): Vaša umelecká dráha sa začala v roku 2006, teda už takmer pred dvadsiatimi rokmi. Ako by ste opísali svoj umelecký svet a spoločnú víziu?
Maria Campos: Od začiatku nás fascinovala partnerská práca – kontakt a vzťah dvoch tiel. Najprv sme tvorili duety a potom sme tento princíp preniesli aj do skupinovej dynamiky. Zaujímalo ma, ako sa môžeme spolu dostať na miesta, kam by sme sa ako jednotlivci nikdy nedostali.
Guy Nader: Vychádzali sme zo spoločného záujmu.. V štúdiu sme začali rozvíjať kompozičnú prácu založenú na fyzikálnych princípoch, najmä gravitácii. Začali sme choreografiou Notion of Time v roku 2012. Postupne sme zjednodušovali, zbavovali sa nadbytočných prvkov a začali skúmať samotné jadro – čo pre nás tanec znamená. Vznikla trilógia o čase a priestore v kompozícii, teda o základnom princípe našej práce.
MK: V The Natural Order of Things pôsobia deviati tanečníci ako jeden organizmus, ktorý dýcha spoločne, a zrazu sa v okamihu premení na chaos. Ako tento proces vznikal v štúdiu?
Maria Campos: Na tvorbu sme si vyhradili asi päť mesiacov. Prvé týždne sme vytvárali pohybový slovník a nástroje, s ktorými sme pracovali. Vytvorili sme tak „ihrisko“, kde mohli tanečníci skúmať naše nástroje a jazyk. To bol základ nášho porozumenia.
Guy Nader: Väčšina tanečníkov bola nová, nikto predtým nebol priamo pri našom tvorivom procese. Preto bolo dôležité nájsť vzájomnú dôveru – v ostatných aj v samého seba. Usilovali sme sa vytvoriť pocit istoty a hravosti zároveň, potom prišla na rad kompozícia. Naše skúmanie je minimalistické, vychádza z anatómie pohybu a spoločnej telesnosti. Opakovanie a akumulácia pohybu nás fascinuje – práve tam sa rodí presnosť.
MK: Minimalizmus cítiť aj v hudbe a vizuálnej stránke inscenácie. Ako vznikala spolupráca s hudobníkom a výtvarná koncepcia?
Maria Campos: Hudbu pre toto dielo skomponoval Coti K. – grécko-taliansky skladateľ. Bola to naša prvá spolupráca – chceli sme nový pohľad po rokoch práce s Miguelom Marínom.
Guy Nader: Vždy začíname od ticha. Pohyb je pre nás primárny a dramaturgia vyrastá z jeho muzikálnosti. Potom prichádza zvuková krajina, ktorá posúva energiu. Scénu si tvoríme sami a spolupracujeme stabilne so svetelnou dizajnérkou Conchitou Pons. Priestor je pre nás kľúčový: definuje pohyb a ten definuje priestor.
MK: Čo si želáte, aby si diváci odniesli z predstavenia?
Maria Campos: Nejde o to, čo chceme my. Je to spoločná cesta, ktorou sa vydávame spolu s publikom. A na konci každý odíde so svojím vlastným príbehom.
Guy Nader: Pohyb je abstraktný, ale my sa ho snažíme urobiť konkrétny, aby bol – konzistentný s názvom, scénou, hudbou aj svetlom. Naša abstrakcia sa stáva konkrétnou cez skúsenosť diváka. V konečnom dôsledku sa spoludramaturgom diela stáva divák.
Predstavenie Natural Order of Things je na programe festivalu v pondelok 6. októbra 2025 v Slovenskom národnom divadle. Kúpte si vstupenku cez tento link.
- Natural Order of Things ©Martí Albesa
- Natural Order of Things ©Martí Albesa
- Natural Order of Things ©Martí Albesa
- Natural Order of Things ©Martí Albesa
- Natural Order of Things ©Martí Albesa
- Natural Order of Things ©La Biennale di Venezia Andrea Avezzù
- Natural Order of Things ©La Biennale di Venezia Andrea Avezzù






